SHOCKWAVE

Eduard de Graaff heeft bijna tien jaar ervaring met de methode Shockwave en inmiddels ruim 20.000 behandelingen gegeven.

shockwave apparaten

Shockwave in het kort
Extracorporale shockwave therapie (ESWT) kortweg Shockwave genoemd is een moderne methode die bij diverse aandoeningen goede resultaten geeft. Shockwave zijn geluidsgolven. De Shockwave-apparatuur geeft ’stootjes’ af die precies op de juiste plek, pezen, spieren en kapsels, hun genezende werk doen.
De golven vergruizen  kalk in pezen en kapsels zodat het door het lichaam wordt afgevoerd. De hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Zij stimuleren het eigen herstelmechanisme van het lichaam, waardoor verzwakt weefsel steviger wordt en een grotere belasting aan kan.
De golven worden afgegeven door een ‘behandelpistool’. De behandeling duurt per keer niet langer dan vijf tot tien minuten.
Vaak is een beperkt aantal behandelingen al voldoende voor een aanzienlijke verbetering van de klachten of zelfs volledige genezing.

Er zijn twee verschillende soorten shockwave:

Radiale shockwave
Radiale shockwave is een drukgolf. Het apparaat geeft stootjes af op de blessure. Deze behandeling is effectief bij pezen, spieren en kapsels die niet dieper dan één tot twee centimeter onder de huid liggen. Meestal is dit voldoende voor een goede behandeling van schouders, knieën, voeten en oppervlakkige heupblessures.
Tijdens de behandeling ervaart u een kloppend gevoel.

Focus shockwave
Focus Shockwave zijn elektro magnetische geluidgolven. Effectief bij dieper gelegen blessures tot zeker zes centimeter.  Een goed voorbeeld is een hamstring blessure. Tijdens de behandeling ervaart u een licht prikkelend, tintelend gevoel.

shockwavetherapie

Chronische pijn
Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of slijmbeurs.  Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken. Vaak hebben patiënten al (veel) verschillende behandelingen en therapieën geprobeerd, zonder succes.
Shockwave  verlost u niet alleen van chronische pijn, maar bestrijdt ook de oorzaak van de pijn; zonder medicatie of operatie. Vaak merkt u al na enkele behandelingen verbetering.

Echografie
Met behulp van echografie wordt de aard van de blessure vastgesteld. Afhankelijk van de uitslag besluit Eduard of Shockwave de aangewezen therapie voor u is.

shockwavetherapie echo

Sportblessures
Shockwave is buitengewoon goed in te zetten bij sportblessures. Doordat de behandeling meestal snel resultaat geeft, wordt Shockwave vaak gebruikt om sportblessures te behandelen. Veel topsporters maken er gebruik van, juist omdat zij snel van een blessure willen herstellen.

Indicaties

Shockwave is geschikt voor verschillende klachten en aandoeningen. Veel voorkomende (en goed met shockwave te behandelen) klachten zijn:

Hielspoor (fascitis plantari)
Een vervelende, zeurende en soms stekende pijn onder aan de hak. ’s Nachts, bij het opstaan, of pijn als u lang gelopen of auto gereden heeft. De klachten ontstaan meestal door overbelasting van de peesplaat. Om de pijn te verminderen gaat u op uw voorvoet lopen.
Op de echo is meestal een verdikking te zien van de aanhechting van de peesplaat bij de hak. In veel gevallen is er ook sprake van een kalk- of botspoortje in het verloop van diezelfde aanhechting. Die plek is gevoelig als er op gedrukt wordt.
Shockwave boekt veel successen bij de behandeling van hielspoor.

shockwavetherapie hielspoor

Langdurige schouderklachten
De pijn in de schouder is vermoeiend, zeurderig en u kunt niet op de schouder liggen. U voelt een vlammende pijn als u probeert de arm boven uw hoofd te hebben. Een jas aantrekken of haren wassen zijn bijna onmogelijke handelingen.
In eerste instantie wordt vaak  gedacht aan een slijmbeursontsteking, maar bij bovenstaande klachten is daar zelden sprake van.
De kans is groter dat het gaat om een ‘impignement’ ofwel een  inklemming van een van de kapselspanners van uw schouder. Heel soms is er zelfs sprake van een scheur in het kapsel.
Shockwave kan een goede behandelmethode zijn, maar moet altijd gecombineerd worden met specifieke oefeningen. De behandeling kan enkele maanden in beslag nemen. In ongeveer 60% van de gevallen wordt met deze behandeling een operatie voorkomen.

Elleboogklachten
Tenniselleboog
U hebt de strekspieren van onderarm en hand overbelast. U voelt drukpijn bij de aanhechting van de pees van de strekspier aan het uitstekende bot aan de buitenkant van de elleboog. In de strekspieren ervaart u een zeurende pijn. Wringen, knijpen, handen geven of  tanden poetsen kunnen een snijdende pijn opleveren en bij hevige klachten kunt u geen kopje thee of koffie optillen. Voor tennissers geldt: ‘backhand doet pijn, forehand is fijn’.
Deze vorm van een tenniselleboog is met een beperkt aantal shockwavebehandelingen goed te herstellen.
Heeft de pijn zijn oorzaak de in nek of de schouder dan kan het raadzaam zijn eerst een manueel therapeut in te schakelen.

Golferselleboog
De tegenover gestelde variant van de tenniselleboog. Bij een golferselleboog zijn de buigspieren van uw onderarm en hand overbelast. U voelt de pijn aan het botje aan de binnenkant van de elleboog. Een boek met twee vlakke handen tegen elkaar drukken is pijnlijk. Voor tennissers geldt in dit geval:  ‘forehand doet pijn, backhand is fijn ‘.

‘Jumpersknee’
U heeft pijn vlak onder de knieschijf op de kniepees. Op de knie zitten is bijna onmogelijk. De knie is niet gezwollen, maar op de echo is de blessure goed te zien. Vooral sporters, die veel moeten afzetten en springen – zoals volleybal, handbal, basketbal – kunnen hier behoorlijk last van hebben.
Shockwave biedt uitkomst.

Achillespeesblessure
De achillespees is de dikste en sterkste pees van het menselijk lichaam. Helaas vermindert de doorbloeding in het middelste deel van de pees na het dertigste levensjaar aanzienlijk. De pees wordt daardoor kwetsbaar voor overbelasting.
De blessure is goed herkenbaar aan de verdikking op het middelste deel van de pees. Deze verdikking is zeer drukgevoelig. De klachten kunnen aan een enkel, maar ook aan beide enkels tegelijkertijd voorkomen.
Shockwave bereikt met zijn intensieve trillingen het inwendige van de pees, waar de schade zit en dus ook hersteld moet worden.  De therapie wordt gecombineerd met oefeningen.

shockwavetherapie achillespees

De hierboven genoemde indicaties zijn de meest voorkomende die goed te behandelen zijn met shockwave.

Maar ook bij de volgende klachten werkt de therapie goed:

• Kalk- (of ingeklemde) schouder
  • Kniepeesklachten
  • Nekslijtage/artrose
  • Slijmbeursklachten heup
  • Mortonse neuralgie (pijn in de voorvoet)
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn (triggerpoints)
  • Tendinitis

Voor Shockwavetherapie (en de daarbij gebruikte echografie) worden geen extra kosten in rekening gebracht, u betaalt het normale  tarief voor fysiotherapie.

Heeft u andere klachten en wilt u weten of shockwave dan ook kan helpen? Neem dan contact op met de praktijk